Waarom
Jongeren hebben diverse (sub)culturele, maatschappelijke en economische achtergronden. Ze kunnen daardoor verschillende motivaties hebben om te willen participeren. Jongeren ontwikkelen zich en veranderen snel; het is een continu veranderende doelgroep die moeilijk langdurig vast te pinnen is. Het gedrag van jongeren wordt sterk gedreven door hun intrinsieke motivatie. Ze zijn druk bezig met het ontwikkelen van hun eigen identiteit en bewegen sneller vanuit behoeften en wensen die vanuit henzelf komen.
Intrinsieke motivatie is een mooie en belangrijke tool binnen jongerenparticipatie. Omdat iemand voldoening haalt uit iets wat hij of zij zélf wil doen, leidt het tot meer betrokkenheid en betere prestaties. Beleidsmakers of professionals die de intrinsieke motivaties van jongeren begrijpen, kunnen bijdragen aan hogere betrokkenheid van jongeren bij participatietrajecten of beleidsontwikkelingen.
Tip
Participatie is vrijwillig. Jongeren dragen niet bij omdat zij dat aan anderen (of zichzelf) verplicht zijn. Het zelf kunnen onderzoeken, ontwikkelen en uiten van motivatie, interesses en talenten is belangrijk om duurzaam en betekenisvol te kunnen participeren. Zie ook bouwsteen ‘Talentontwikkeling’.
Hoe
De beste manier om erachter te komen wat intrinsieke motivaties van jongeren zijn, is om met jongeren zelf in gesprek te gaan; te achterhalen wat hen motiveert om wel of niet mee te doen aan jouw project. Dat kan je bijvoorbeeld doen door de volgende vragen te stellen:
- Wat maakt dat jij mee zou willen doen met dit project?
- Wat heb jij nodig om mee te kunnen doen?
- Wat haal jij uit dit project als je meedoet? En is dat genoeg?
NJR heeft in samenwerking met de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) onderzoek gedaan naar de verschillende motivaties van jongeren. Daaruit kwamen zeven concrete profielen van jongeren en hun motivatie om zich in te zetten. De zeven profielen zijn:
- Carrièremakers: jongeren die druk bezig zijn met hun toekomst en de ambitie hebben om deze waar te maken.
- Bijdragers: open en leergierige jongeren die zinvol willen zijn voor anderen, en hun ervaringen en talenten daarbij willen inzetten.
- Opklimmers: jongeren die hun handen vol hebben aan het eigen leven, inkomen en opleiding, en toch de ambitie hebben om te ontdekken wat bij hen past.
- Verbeteraars: jongeren die bezig zijn met de ontwikkeling van zichzelf en de wereld om hen heen. Ze zijn serieus bezig met hun eigen ontwikkeling.
- Teruggevers: jongeren die het relatief goed hebben en daarom graag iets voor een ander willen terugdoen.
- Comfortzoekers: jongeren die gericht zijn op het eigen leven en willen weten hoe iets (bijvoorbeeld een baan of vrijwilligerswerk) henzelf verder brengt.
- Overwegers: jongeren die (nog) niet zo goed weten welke kant ze op willen. Ze zijn wat afwachtend en kijken naar hun omgeving.
In het onderzoeksrapport lees je meer over deze zeven profielen. Hier worden de zeven profielen uitgebreid toegelicht en vind je meer informatie over de succesfactoren in het werken met deze type jongeren. Wanneer je de verschillende profielen beter kent, kan dat je helpen om jongeren op een specifieke manier te werven, betrekken en behouden. In de bouwsteen ‘Bereiken & betrekken’ leggen we uit hoe je dit kan doen.