Binden & Boeien
Jong040
De interesses en behoeften van jongeren kunnen in korte tijd snel veranderen. Het gevoel van eigenaarschap is belangrijk om jongeren (langdurig) aangehaakt te houden. Zo pakt Jong040 dit aan.
De bouwstenen geven je waardevolle inzichten en praktische tips voor een samenwerking met jongeren. Draai de kubus en ontdek alle informatie!
De interesses en behoeften van jongeren kunnen in een korte tijd snel veranderen. Het gevoel van eigenaarschap is belangrijk om jongeren (langdurig) aangehaakt te houden. En zo zijn er meer dingen belangrijk om jongeren te blijven binden en boeien.
Weet je jongeren op de juiste manier te binden en boeien, dan pluk je daar tijdens het hele traject de vruchten van. Zo zorgt het voor een verhoogde betrokkenheid onder de deelnemende jongeren en vergroot je de kans dat ze gedurende het hele traject betrokken blijven. Bovendien kunnen betrokken jongeren rijkere en relevantere input leveren, wat de kwaliteit van jouw project ten goede komt. Door jongeren naast die verbondenheid ook het gevoel van autonomie te geven, stimuleer je het gevoel van eigenaarschap en daarmee de intrinsieke motivatie. Bevraag ze niet alleen, maar maak ze écht onderdeel van de oplossing. Nieuwsgierigheid, creativiteit, initiatief tonen en denken in oplossingen nemen toe door het ondersteunen van autonomie. Tot slot geldt vaak: hoe beter je jongeren weet te binden en te boeien, hoe enthousiaster ze worden!
Investeer in de relaties met jongeren. Luister naar wat ze te zeggen hebben, wees transparant over wat hun inbreng is en focus op duidelijke en realistische resultaten. Door ze te leren kennen, kom je ook tot een realistische tijdsinvestering. Jongeren hebben een druk bestaan.
Doe aan verwachtingsmanagement. Naar jezelf, je organisatie, je partners en naar jongeren. Wees eerlijk in wat je van de jongeren verwacht, wat zij van jou kunnen verwachten en wat er met de opgehaalde input en resultaten gaat gebeuren. Zet dit soort zaken eventueel samen op papier. Geef ook duidelijk aan wat je niet kan bieden. Verkeerde verwachtingen kunnen tot een teleurstellende ervaring leiden, waardoor jongeren minder vaak gaan participeren.
Bied een duidelijk aanspreekpunt voor jongeren. Dat kan iemand bij je organisatie zijn, of uit je (lokale) netwerk, die voldoende tijd en aandacht heeft voor jongeren. Iemand die de doelgroep goed aan kan spreken, zoals een jongerenwerker, rolmodel of iemand anders van een jongerenorganisatie of -initiatief. Iemand die een echte bruggenbouwer is en de taal van de beleidsmaker of professional én die van jongeren spreekt. Vaak bezitten dit soort sleutelfiguren de volgende sterke punten: verbinden, netwerken, motiveren en organiseren.
Bind jongeren aan je door te denken in mogelijkheden. Soms zullen de ideeën of behoeften van jongeren niet zo maar in de systeemwereld passen. Het is daarom belangrijk dat jij meedenkt vanuit hun belevingswereld. In plaats van te bedenken waarom iets niet kan, kun je jezelf ook de volgende vraag stellen: hoe kan het wél? Door jongeren en hun ideeën of behoeften serieus te nemen investeer je in hun eigenaarschap.
Als je een duidelijk aanspreekpunt voor de jongeren hebt gevonden, neem je diegene (en natuurlijk ook de jongeren) mee in jouw uitdagingen in de (politieke) systeemwereld. Vanuit welke opdracht of opgaven wil jij met jongeren werken? Met wie heb je te maken? Dit helpt het aanspreekpunt om jongeren de informatie te geven die ze nodig hebben. Bespreek vervolgens met het aanspreekpunt hoe jullie de taken verdelen. Wie begeleidt de jongeren? Wie zorgt voor de communicatie richting de jongeren en andere betrokken partijen? Hoe doen jullie dat? Maak duidelijke afspraken met elkaar en vertrouw op elkaars expertise.
Plan vooruit! Zorg ervoor dat je elke sessie met jongeren eindigt met concrete actiepunten. Wie doet wat? Wanneer is de volgende meeting? Maak eventueel een jaarplanning als jullie structureel samenkomen. Herinner de jongeren een paar dagen van tevoren aan de bijeenkomst. Dit zijn praktische zaken die we soms vergeten, maar die erg belangrijk zijn om jongeren gemotiveerd te houden.
Gebruik creatieve werkvormen in je contactmomenten met jongeren. Door met bewust gekozen methoden en technieken aan de slag te gaan, haal je de meest creatieve input uit de deelnemers. Dat zal het resultaat alleen maar beter maken! Na uren in de schoolbanken, hoorcolleges en bijbaan, zullen de jongeren je dankbaar zijn. Op zoek naar creatieve werkvormen? Wij hebben er een aantal voor je uitgewerkt. Je vindt ze hier: Creatieve werkvormen .
Denk na over waar en wanneer je de jongeren ontmoet. Is jouw eigen werkomgeving de meest creatieve, inspirerende of toegankelijke plek voor jongeren? Hoe kun jij in hún leef- en belevingswereld stappen? Hetzelfde geldt voor de tijdstippen waarop je afspreekt. Als beleidsmaker of professional plan je bijeenkomsten waarschijnlijk tijdens jouw reguliere werktijden, maar de kans is groot dat dit geen geschikt moment is voor jongeren om af te spreken. Jongeren zijn vaker beschikbaar buiten school- en werktijden.
Tot slot: deel je succesverhalen, zowel intern als extern. Jongeren verdienen credits! Successen vieren en deze laten zien, draagt bij aan de betrokkenheid in de toekomst. Laat als professional je successen ook binnen je eigen afdeling of organisatie zien, en toon wat de impact van het betrekken van jongeren is. Dit kan er namelijk voor zorgen dat (structurele) jongerenparticipatie op verschillende (beleids)terreinen in jouw organisatie wordt vergroot. En dat deze manier van werken vanzelfsprekend wordt, in plaats van ‘iets wat erbij komt’.
Triple ThreaT werd in 2009 gestart als jongereninitiatief. Sinds haar oprichting wordt het gedragen door de doelgroep. Bij de oprichting waren vele rolmodellen betrokken. Triple ThreaT leidt jongeren op tot rolmodel en geeft ze vertrouwen, erkenning en verantwoordelijkheden. Het initiatief heeft op een creatieve en laagdrempelige manier contact met hun jongeren. Een van de manieren waarop ze jongeren samenbrengt, is door middel van basketbal. Het beoefenen van een sport geeft de jongeren structuur, perspectief en levenslessen die zij kunnen vertalen naar het dagelijks leven. Meer weten? Kijk dan op Triplethreat.nl.