Kunnen jullie meer vertellen over ASN Bank en specifiek de Raad van Toekomst?
Jonge mensen leven het langst met de keuzes die we nu maken, bijvoorbeeld over financiële dingen. Dan is het toch logisch dat ze daar ook over meepraten? Daarom heeft ASN Bank, als toekomstgerichte, maatschappelijke bank, een Raad van Toekomst. Daarin zitten jaarlijks 10 jongvolwassenen (18 jaar tot 35 jaar) uit heel Nederland, van allerlei opleidingstypes en met verschillende achtergronden. Ieder lid besteedt gemiddeld 8 uur per maand en krijgt een onkostenvergoeding.
De Raad van Toekomst adviseert ASN Bank gevraagd en ongevraagd over beleid en bedrijfsvoering. Is dat goed voor jongvolwassenen? Helpt de bank jongvolwassenen wel écht verder in het leven? Waar of wanneer niet? Wat kan of moet beter? Ieder raadsjaar begint met een eigen actieagenda en eindigt met de directiedialoog. Daar daagt de Raad van Toekomst de banktop uit om verbeteringen toe te zeggen op ‘hun’ onderwerpen.
De Raad van Toekomst zoekt actief naar kennis over geld en het leven (met hulp van bijvoorbeeld deskundigen, wetenschappers of belangenbehartigers). Ook kijkt de Raad met experts welke oplossingen er nu al zijn (met hulp van bijvoorbeeld bankmedewerkers, maatschappelijke organisaties of financiële specialisten).
Op welke manieren zorgen jullie voor een terugkoppeling? Wat levert dat op voor jullie en de jongeren?
Misschien ken je ze, de jongerenparticipatie-initiatieven die vooral eenmalig zijn, het goed doen als promotie maar uiteindelijk weinig tot niets betekenen. Eerlijk gezegd was dat voor ASN Bank ook het ‘instapmodel’ waarmee we begonnen. Tot we zagen hoe goed het zou werken als je actiever inzet op terugkoppelen en voortbouwen. Een vaste raad, met vaste momenten, verschillende vaste contacten uit de hele organisatie en onderdeel van ons netwerk. Zo gezegd, zo gedaan: de Raad van Toekomst werd een feit.
We werken op verschillende manieren aan terugkoppelen en voortbouwen. Hieronder delen we er een aantal:
- De Raad van Toekomst koppelt op vaste, formele momenten terug aan de organisatie van ASN Bank wat ze doen, zien en vinden in hun raadswerk. Bijvoorbeeld tijdens een sprint review, waarop honderden collega’s inbellen uit heel Nederland.
- Ieder Raad van Toekomst-lid heeft een mentor uit het managementteam van ASN Bank. Tijdens de directiedialoog aan het einde van het Raad van Toekomst-jaar werkt het een beetje zoals in de politiek. De Raad van Toekomst-leden stellen dingen voor en vragen toezeggingen van de directie dat ze dit gaan oppakken. Niet alles krijgt een toezegging, het is een belangrijk en scherp gesprek.
- Na het eerste jaar Raad van Toekomst (‘23-‘24) wonnen we advies in en is besloten om leden uit te nodigen voor een tweede jaar. Zo bouwden we in het nieuwe jaar slim voort op de kennis, ervaringen en toezeggingen van vier ‘tweedejaars’ raadsleden.
- Bij de start van hun jaar krijgen alle raadsleden mediatraining. Zo koppelen ze goed aan jong Nederland terug wat zij doen, zien en vinden. Er stonden al verschillende Raad van Toekomst-leden met hun verhaal in de krant.
- Als begeleidend team hebben we voortdurend contact met de Raad van Toekomst-leden. Ontdekken we iets interessants in ‘de wandelgangen’ of officiële stukken, dan delen we dat. Raadsleden gaan ook regelmatig mee naar afspraken, congressen en andere relevante ontmoetingen voor henzelf en hun onderwerpen.
Welke tip of advies hebben jullie rondom de bouwsteen Terugkoppelen en Voortbouwen voor betekenisvolle jongerenparticipatie?
- Maak participatie van jongvolwassenen structureel en neem het serieus;
- Organiseer serieuze, structurele ondersteuning en begeleiding;
- Zorg dat het schuurt en dat het leuk is;
- Werk samen met anderen van buiten je organisatie die iets hebben wat je zelf mist.
De stem van jongeren doet ertoe. Die zegt soms iets anders dan je zelf denkt: en ja, dat geeft wrijving. Maar juist daar ontstaat iets moois.