Bereiken & Betrekken
Tienskip
Het betekenisvol bereiken en betrekken van jongeren is voor veel beleidsmakers en professionals een grote uitdaging. Zo pakt Tienskip dit aan.
De bouwstenen geven je waardevolle inzichten en praktische tips voor een samenwerking met jongeren. Draai de kubus en ontdek alle informatie!
Het betekenisvol bereiken en betrekken van jongeren is voor veel beleidsmakers en professionals een grote uitdaging. We helpen je met een aantal belangrijke tips en overwegingen.
Zonder jongeren geen jongerenparticipatie. Voor betekenisvolle jongerenparticipatie moet je jongeren niet alleen zien te bereiken, maar ook te betrekken.
Als eerste: wees doelgroep specifiek. Zoals je bij bouwsteen ‘Motivatie’ las, zijn jongeren een snel veranderende doelgroep en vormen zij geen homogene groep. Dat gaat verder dan een verschil in leeftijd. Jongeren variëren in hun behoeften, waarden en interesses. Dit is afhankelijk van hoe ver ze zijn in hun ontwikkeling en hun sociale, (sub)culturele en economische achtergrond. Het is daarom belangrijk om altijd te streven naar een doelgroepspecifieke aanpak.
Weet je eenmaal welke jongeren je wil benaderen, dan moet je weten waar je ze kan vinden. Benader en ontmoet jongeren daar waar ze zijn en werk vindplaatsgericht. Ontmoet jongeren in de buurt, op school, op een sport- of hobbyclub of bij een jeugdzorginstelling. Als het goed is, heb je in de oriëntatiefase ook jongeren gesproken. Vraag hen wat goede vindplekken zijn om de juiste jongeren te bereiken.
Soms kan het spannend zijn om zelf op zoek te gaan naar jongeren. Of weet je niet waar je moet beginnen. Werk dan vooral samen met mensen of organisaties die een sleutelrol spelen in het dagelijks leven van die jongeren. Bijvoorbeeld rolmodellen (zowel in de buurt als online), jongerenwerkers of andere lokale, regionale of nationale jongerenorganisaties. Rolmodellen en sleutelfiguren werken vaak doelgroepspecifiek en kunnen verschillende doelgroepen bereiken. Vraag daarbij ook of de sleutelorganisaties actief hun socialmediakanalen inzetten om een brede doelgroep aan jongeren te bereiken.
Het inzetten van jongerenportretten op social media werkt goed bij het bereiken en betrekken van jongeren. Zo zorg je ervoor dat jouw project een persoonlijk karakter krijgt voor jongeren. Houd hierbij wel rekening met verschillende voorkeuren van jongeren, en of zij wel of niet herkenbaar hun verhaal willen delen met de buitenwereld. Verhalen kunnen ook prima verteld worden zonder direct een ‘portretfoto’ te delen.
Vergoedingen voor jongeren spelen een belangrijke rol voor inclusieve en eerlijke jongerenparticipatie. Ze zorgen ervoor dat ook jongeren uit minder gunstige sociaaleconomische achtergronden kunnen deelnemen. Vaak hebben zij niet dezelfde middelen, mogelijkheden en tijd als hun leeftijdsgenoten uit sterkere sociaaleconomische achtergronden. Benoem de vergoeding duidelijk. Hiermee laat je zien dat je de waardevolle tijd en inzet van jongeren waardeert. Dit versterkt de betrokkenheid van jongeren en zorgt voor een divers en representatiever participatieproces. En dat draagt weer bij aan de kwaliteit en impact van betekenisvolle jongerenparticipatie.
En onze beste tip: jongeren bereiken jongeren. Jongeren weten het beste waar hun peers te vinden zijn en kunnen hun leeftijdsgenoten het beste motiveren om mee te doen. Jongeren worden het meest beïnvloed door hun leeftijdsgenoten. Niet alleen weten leeftijdsgenoten wat er speelt in hun levens, ze kunnen ook gevoelige onderwerpen bespreken met elkaar en inspirerende rolmodellen voor elkaar zijn. Door jongeren onderdeel te maken van je aanpak en hen te betrekken bij je vraagstuk, worden ze onderdeel van het proces en de oplossing. Dit zorgt voor een minder top-down pedagogische benadering en een meer gelijkwaardige behandeling.
De regionale publieke omroepen hebben een Jongerenpanel Media. Hiermee willen zij het gesprek met jongeren aangaan over hun mediagedrag en hoe zij over relevante maatschappelijke thema's denken. De werving van jongeren vond plaats door het inzetten van sleutelorganisaties door het hele land, en door gebruik te maken van de kanalen van de publieke omroepen. Het Jongerenpanel Media ontving bij de start direct meer dan honderd aanmeldingen. Door fysieke dialoogsessies te organiseren door heel het land laat het panel zien dat zij jongeren ontmoeten daar waar zij zijn. Meer weten? Kijk dan op jongerenpanel-media.